De Gemeente Amsterdam heeft een groot wagenpark dat er vooral op gericht is om de stad schoon te houden. Door de intensieve inzet ontstaat er regelmatig schade aan deze voertuigen. Kleine schades moeten nauwkeurig worden bijgehouden en bij grotere schades vindt er een uitgebreide registratie plaats. Het herstel hiervan moet snel worden ingepland. Dit proces verloopt niet optimaal. Deze voertuigen kunnen daardoor dagenlang niet worden ingezet. Een grote kostenpost.
Het dagelijks controleren van schades aan het wagenpark is een belangrijke, maar arbeidsintensieve taak van de wagenparkbeheerder. Schades worden in een statisch document bijgehouden. Door de omvang van het wagenpark is het lastig om direct te zien welke schades zijn gemeld en welke al zijn geregistreerd.
Daarnaast moeten alle schades worden gemeld bij de verzekeraar. Die maakt naar aanleiding van de schade een reparatienummer aan, zodat het herstel door een extern bedrijf kan worden uitgevoerd. Het bestaande systeem is niet overzichtelijk en mobiel genoeg om snel nieuwe constateringen en meldingen te doen. Foto’s van schades leveren een duidelijke situatieschets op van wat er aan de hand is, maar deze moeten allemaal handmatig worden ingevoerd.
Een mobiele oplossing die makkelijk inzetbaar is bestaat uit twee onderdelen; een schademanagementsysteem voor de wagenparkbeheerder en een functionaliteit om makkelijker schades te registeren.
Een totaaloverzicht waarin alle meldingen binnenkomen, worden vastgelegd en rapportages kunnen worden gemaakt. Bovendien worden hierin trends en veelvoorkomende schades weergegeven. Deze omgeving is alleen toegankelijk voor de wagenparkbeheerder.
Het systeem maakt het veel eenvoudiger om een voertuig te identificeren. Bestaande schades worden duidelijk weergegeven, zodat er alleen nieuwe schades worden gemeld. Het registreren van een nieuwe schade is mogelijk voor iedere gebruiker van het wagenpark, zonder dat zij toegang hebben tot het administratieve gedeelte. Schades worden in drie éénvoudige stappen gemeld;