Nederland telt meer dan een miljoen expats. Zij verblijven hier tijdelijk, in een andere cultuur dan waarin zij zijn opgegroeid. Ze zijn niet bekend met lokale bedrijven en hebben moeite om geschikte zakelijke adressen te vinden. Bovendien komen zij weinig in aanraking met lokale inwoners.
Expats vormen een zeer interessante doelgroep voor ondernemers, maar blijken moeilijk te bereiken. Bovendien stellen zij andere eisen aan ondernemers en bedrijven, zoals de mogelijkheid om in hun eigen taal te communiceren.
We ontwikkelden een online platform voor expats, dat zij kunnen gebruiken om kwalitatieve en betrouwbare bedrijven te vinden bij hun wensen. Zij kunnen bedrijven bekijken en vergelijken op basis van reviews, die ze ook zelf via een handige Wizard kunnen plaatsen om andere expats op weg te helpen. Verder kunnen zij een laagdrempelig gebruiksprofiel aanmaken.
Bedrijven kunnen een gratis of betaald profiel aanmaken, met commerciële mogelijkheden om de expat aan te spreken. Het biedt lokale ondernemers uitstekende lokale mogelijkheden, op basis van kwalitatieve reviews met handmatige controle.
We ontwikkelden een modulair platform, voorbereid voor uitbreiding naar meerdere landen. Met een interactieve homepage, voorzien van een zoekfunctionaliteit op basis van categorie, activiteit, bedrijfsnaam of een combinatie daarvan. Bovendien hebben expats daar de mogelijkheid om een gebruikersprofiel aan te maken, desgewenst door aan te melden met een Social-account. De Review Wizard maakt het eenvoudig om reviews te plaatsen.
Bedrijven kunnen een gratis of betaald profiel aanmaken, met commerciële mogelijkheden om de expat aan te spreken. Het biedt lokale ondernemers uitstekende lokale mogelijkheden, op basis van kwalitatieve reviews met handmatige controle.
Het platform werd positief ontvangen door de expat-community, wat direct behoorlijke bekendheid opleverde. De groeiende database met bedrijven zorgde snel voor 3.126 aanmeldingen, waardoor er landelijke dekking ontstond.
Binnen de eerste 2 maanden na de lancering werden er 411 unieke reviews geplaatst. Bovendien maakten bedrijven de eerste betaalde premium-accounts aan, waarmee het verdienmodel succesvol is gebleken.
In de toekomst zullen we het concept uitrollen naar een aantal andere landen, zoals Engeland, België, Spanje en Frankrijk. Bovendien volgt er een app-versie van de website. Een volgende strategische stap naar een expat-friendly locals-concept.