Urban Mobility Systems (UMS) is een innovatief bedrijf die bestaand werkmaterieel, zoals hijskranen en bulldozers elektrificeert. Dit betekent dat de verbrandingsmotor uit de machine wordt gehaald en vervangen wordt door een elektrische motor. Het proces om voor het eerst de verbrandingsmotor te vervangen door een elektrische motor is complex, want afmetingen, materialen, eigenschappen en ontwikkeltijd zijn vooraf nog onbekend.
De uitdaging is dan ook om zo snel mogelijk dit custom project te standaardiseren, zodat er kosteneffectief kan worden geproduceerd. Eerder werd er vooral papier gebruikt om aantekeningen te maken en materialenlijsten en uren bij te houden. Het resultaat was dat er geen inzicht was in het tijdbestek van de ontwikkelingen, dat materialenlijsten niet volledig waren en dat projecturen niet inzichtelijk waren. Hierdoor was het een uitdaging om snel van custom project naar gestandaardiseerd product te gaan, dat had veel impact op de investering en planning.
Er is gestart met het in kaart brengen van de bestaande processen en het visualiseren van het proces, zodat dit samen met UMS verder kon worden geoptimaliseerd. Vervolgens is dit uitgewerkt in een functioneel model waarbij het volledige proces is uitgewerkt in een klikbare omgeving. Hierdoor hebben wij vroegtijdig het proces kunnen toetsen zodat het functioneel model snel kon worden uitgewerkt tot applicatie. De applicatie bestaat uit twee onderdelen. Het eerste onderdeel is een webapplicatie om alle werkorders aan te maken en te beheren. Het tweede onderdeel is de weergave van een de planning en deze inzichtelijk maken voor de kwaliteitsmanager en hoofdmonteur. Voor de weergave en invoer voor de monteurs is er een app gerealiseerd.
Elk project wordt aangemaakt door de projectmanager in de webapplicatie. Hierbij worden de verschillende werkorders van het project gegenereerd en vervolgens toegekend aan een monteur of groep/afdeling. Elke monteur beschikt over zijn eigen tablet waar de app op is geïnstalleerd waarbij de werkorder direct wordt weergegeven. De monteur ziet alle benodigde informatie, kan notities maken, een materialenlijst bijhouden en een tijd toevoegen. Nadat de werkorder is afgerond, wordt de order geaccordeerd en automatisch verstuurd naar de kwaliteitsmanager. De kwaliteitsmanager kijkt het opgeleverde werk na en voltooit de werkorder.
Door het volledig digitaliseren van het proces worden alle gegevens verzameld om meer inzicht te geven in het custom project, denk aan tijd, benodigde materiaal, uitleg en knelpunten in de werkzaamheden. Deze inzichten zijn beschikbaar voor de kwaliteitsmanager die hiermee voldoende informatie heeft om het project verder te standaardiseren. Ook draagt de applicatie bij aan een verbeterde planning en informatievoorziening aan de monteurs.
Met het realiseren van deze werkplaatsapplicatie is er een eerste stap gezet om de processen in de werkplaats te digitaliseren. Na het verder implementeren van de applicatie zullen er in de toekomst ook andere processen aansluiten.